Réfi Csaba


Réfi Csabát, egykori rákóczis diákot, mai rákóczis tanárt kérdeztük iskolás éveiről.


Milyen volt visszatérni a Rákócziba tanárként?

Nehéz volt, mert tegezni kellet olyan tanárokat, akiket megszólítani alig mertem előtte. Teljesen más volt a magamról alkotott képem és hogy alkalmas vagyok-e, és az ő pillantásuk sem volt túl elfogadó. Hosszú idő volt, míg ezt megszoktam. Persze volt, akivel egy húron pendültem és volt, akitől idegenkedtem kollegaként is, nem csak diákként.


Mi változott leginkább a Rákócziban a diákéveihez képest?

Megváltozott a rendszer, nincs már az a politikai rendszer, a kommunizmus, most már nagyobb a szabadság, mi sokkal katonásabbak voltunk abban az időben, sokkal nagyobb volt a fegyelem, de ez nem volt feltétlen jó. A tanár - diák kapcsolat sokkal távolabbi, merevebb volt. Nem volt magasabb a színvonal, de jobb tanulók voltak abban az időben még a Rákócziban. Pl. a biológia-latin tagozatra - az volt a cél abban az időben-, nagyon nehéz volt bekerülni, de onnan mindenki orvos lett. Nagyon kevés deviáns diák volt, mert fel se vették őket.


Van-e kedvenc rákóczis élménye még a diákéveiből?

Kedvencem volt a Tavaszi Ünnepi Játékok, ami diákszerveződés volt és diákprodukciók hangzottak el, előadtunk két színdarabot Czeizel Gábor rendezésében, aki azóta ismert rendező lett, egy Garcia Lorca színdarabot és egy operettet zene nélkül, nagyon érdekes volt. A másodikban én is játszottam, ez nagyon jó volt.


És van kedvenc emléke tanárként, amire szívesen emlékszik vissza?

Kedvenc emlékem tanárként? Jók voltak az osztálykirándulások, amiken az osztályaimmal voltam, ezekre nagyon szívesen emlékszem. Jó légkörű dolgok voltak, akkor közelebb kerültünk egymáshoz…


Mi volt a kedvenc tantárgya?

Hát találd már ki! A matematika! Jó. Tehát nekem nem volt szoros kapcsolatom a magyartanárnővel, annak ellenére, hogy én jó voltam magyarból es talán az osztály legjobbjai közzé tartoztam. Volt, hogy nem voltam ötös, mert nem írtam leckét és nem voltam jó a tantárgyból, de ennek ellenére nem lehetet más, mint a magyar. A legjobb tanárnőm az angoltanárnő volt, de angolból se voltam olyan nagyon jó, illetve nagyon sokan sokkal jobbak voltak és tudtak is angolul, mikor ide jöttek, én meg még csak itt kezdtem.


Akkor a nem kedvelt tantárgy a matematika és a reál tárgyak?

Minden reál tantárgy. Teljesen rossz voltam belőlük. A mi családunkban sok orvos van, édesapám is orvos volt, és énbelőlem is orvost akartak faragni, ezért elkezdtek fizikából korrepetáltatni. Odáig hármas voltam, de akkor megbuktam, valószínű azért, mert nem akartam orvos lenni. Nem voltam rossz fizikából és egyszer csak megbuktam úgy, hogy egy nagyon magas színvonalú korrepetítorom volt, s akkor talán sikerült megértetnem, hogy nem szeretnék orvos lenni.


Akkor eleinte nem tanárnak készült?

Nem.


És honnan jött az ötlet, hogy tanár legyen?

Jelentkeztem a bölcsészkarra úgy magyar szakosként, hogy nem akartam tanár lenni, nem tudtam, hogy mi akarok lenni. És aztán egy közösségbe gyermekvigyázónak tettek be. Életemben nem láttam kisebb gyermekeket előtte, de kiderült, hogy ezt én tudom csinálni és eldöntöttem, hogy felveszem az tanár szakot is.


A tanár úr szerint mi a célja az irodalom tanításának?

Az a célja, hogy diák megszeresse a szövegekkel való kapcsolatot, szeressen olvasni, szövegeken gondolkodni, hogy egy gondolkodni, írni, olvasni, fogalmazni tudó ember legyen belőle.


Miért a Rákócziba jött vissza tanítani?

Én először a Szabó Lőrincben tanítottam, ahol nem hosszabbították meg a szerződésem. Még volt az egyetemen vizsgám, és egy olyan tanárnő vizsgáztatott, aki engem ismert. Ő mondta, hogy egy másik vizsgázónak van két állásajánlata és csak az egyiket akarja elfogadni. Beszéltem a lánnyal és kiderült, hogy van állása a Gödöllői Református Gimnáziumban és a Rákócziban, de ő gödöllői, így az kell neki. Bejöttem ide a Rákócziba, és szeptembertől felvettek, azóta itt vagyok.


Köszönjük, hogy válaszolt a kérdéseinkre!



Dr. Nagyné Kasza Gabriella


Aki lapozgatta a Pódiumot, a régi iskolaújságot, láthatta, hogy állandóan voltak bennük tanárinterjúk. A tanárnővel is készült régebben interjú felkeltette az érdeklődésünket, hiszen az osztályunkban is tanít, így kíváncsiak voltunk, mit mesélne ma számunkra.


A Kasza tanárnővel való beszélgetés során megtudtuk, hogy kiskorától kezdve pedagógus szeretett volna lenni. Kisebb korában óvónő, később tanítónő majd tanárnő. Mindig is szerette a gyerekeket, két idősebb testvére mellé pedig szeretett volna egy fiatalabbat is, akivel játszhat, taníthatja. Nyelvi tagozatos osztályba járt, már akkor fontos szerepet játszott az életében az angol, az orosz - amely szerinte a legnehezebb nyelvek közé tartozik, és nem a ciril betűk, hanem a sok igealak miatt - és a földrajz, ám a matematika és a reál tantárgyak nem voltak a szíve csücskei. Később ezért is döntött úgy, hogy orosz és földrajz szakos tanárként kezdi karrierjét, bár elmondása szerint mára már nem tud olyan jól oroszul, hiszen amikor egy új nyelv - a spanyol - került az életébe, minden figyelmét annak elsajátítására szentelte. Nem véletlen, hogy 1 hónap alatt 18 leckét tanult meg, mielőtt kiutazott Spanyolországba. Összességében három és fél évet töltött kint (de nem egyhuzamban), melyet nagyon élvezett, mert az új nyelv felfedezése örömmel töltötte el, hiszen nagy élvezettel tanulta. Amikor első több hónapos útjáról hazatért, az orosz nyelv tanulásának kötelezettsége megszűnt. Az iskola igazgatónőjének bizalma révén kezdett el spanyol nyelvet tanítani akkor még (spanyol tanári) diploma nélkül. A tervezett 2-3 csoport helyett 5 osztályt kapott, sok diák választotta a spanyolt, amit szorgalmasan tanultak is, mely boldogsággal töltötte el. Sikerélményt pedig az jelent számára, ha a diákjai tanulnak, figyelnek és megértik a leckét. Egy – egy diákjának sikere pedig szintén nagy öröm és büszkeség a számára, hiszen tanítványai közül sokan OKTV-n is részt vettek, de voltak, akik spanyol tanárnak tanultak tovább. Kedvenc idézete, melyet már mottójának tart Schillertől a Zenit és nadir.

"Járhatsz bárhol a térben, az éghez kapcsol, a földnek
Tengelye mellé köt zenited és nadirod.
Bármit munkálkodhatsz, eget érjen benned a szándék,
És tettednek a föld tengelye szabjon irányt."